O autorze
Od lat interesowałem się psychologią i starałem się jak najwięcej wykorzystywać ją w praktyce. Uwielbiam dzielić się swoją wiedzą pisząc artykuły i książki na temat tego, jak sprzedawać i komunikować się z klientem. Szczególnym zainteresowaniem darzę obserwacje tego, w jaki sposób ludzie wydają pieniądze, gospodarują nimi i jakie znaczenie mają one w ich życiu.

Psychologia fotografii reklamowej

Wprowadzenie do psychologii fotografii

W ostatnich dniach można było napotkać wiele artykułów dotyczących kontrowersyjnych zdjęć o charakterze reklamowym. Najbardziej utkwił mi w pamięci artykuł o tym, jak pewna rzeźnia kurcząt reklamowała się przy pomocy modelki w skąpym stroju, po której chodziły kurczęta, dziobiąc ziarno. Reklamę wycofano z powodu naruszenia godności kobiet i etyki. To zdjęcie jednak pojawiło się na wielu stronach i zostało opisane przez liczne grono ekspertów z różnych dziedzin. Mogę zaryzykować stwierdzenie, iż miliony osób wiedzą o istnieniu rzeczonej rzeźni kurcząt i wśród nich zapewne znajdują się też osoby związane ekonomicznie z tą, jakże nielubianą branżą. Owo kontrowersyjne zdjęcie, mimo, iż zostało wycofane po kilku dniach obecności na stronie zyskało podobny efekt, jak rozbudowana kampania reklamowa.



Skandal nie jest jedynym sposobem na to, by pojedynczym zdjęciem przyciągnąć uwagę klienta. Naprawdę nie potrzeba kłaść rozebranej dziewczyny na traktorze z piwem w ręku, by skutecznie rozpromować maszyny rolnicze.

Już od początku istnienia fotografii odkryto jej niezwykłą moc w przekazie reklamowym. Trzeba tu zaznaczyć, iż na początku istnienia wielkich gazet reklama była zamieszczana bezpłatnie, dlatego fotografowie traktowali zdjęcia reklamowe jako wizytówkę swojego warsztatu. Dzięki nim mogli pozyskać klientów do tworzenia zdjęć rodzinnych i okolicznościowych, co dwa wieki temu było głównym zadaniem fotografii, którą możemy nazwać komercyjną. To właśnie w owych czasach powstały kanony psychologii fotografii, które istnieją do dzisiaj i nie zmieniły się, mimo całkowitej zmiany technologii w fotografowaniu.

Pierwszą i chyba najistotniejszą rzeczą w fotografii reklamowej jest to, że na zdjęciu wszystko powinno wyglądać ładniej niż w rzeczywistości. Nie jest to żadne nadużycie, ale podstawowe prawidło reklamy. Wykorzystując ową zasadę w codziennym życiu sprzedawcy czy usługodawcy można wiele zyskać, trzeba jedynie pamiętać, żeby na zdjęciach umieszczonych w internecie uwieczniać jedynie to, co wyróżnia się estetyką w zakładzie, biurze, sklepie czy w innym miejscu, które chcemy rozreklamować.

Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest to, że chcąc umieścić fotografię swojej działalności w internecie, robi się to bez odpowiedniego przygotowania. Bardzo wiele firm umieszcza zdjęcia złe jakościowo,ciemne, przebarwwione,chaotyczne. Niewybaczalne jest, by robić je z zaskoczenia, aparatem z komórki. Takie obrazy przeznaczone sądla przyjaciół, nigdy jako wizytówka firmy.

Najlepsze wrażenie wywierają na ludziach zdjęcia stylizowane. W starych fotografiach rodzinnych dziadkowie, czy pradziadkowie najczęściej ustawiani byli w atelier fotografa, bardzo długo, by uzyskać najbardziej korzystną pozę, charakteryzującą ich osobowości, oraz uwypuklającą te cechy urody, które czyniły ich atrakcyjniejszymi. Dlatego zdjęcia sprzed lat przypominają pozy aktorów, którzy grają pewne role. Sytuacja taka miała miejsce przede wszystkim dlatego, że jedno zdjęcie kosztowało bardzo dużo i nie można było marnować kliszy i chemikaliów do jego wywołania. Każde naciśnięcie spustu aparatu fotograficznego wiązało się z olbrzymim przeżyciem i emocjami młodych małżonków, dzieci czy członków jakichś organizacji. Chcąc dobrze wykorzystać możliwości fotografii- np. na swojej stronie www, powinno się postępować bardzo podobnie. Najlepsze zdjęcia są w większości stylizowane, gdyż zdjęcia robione z natury pasują bardziej do reportażu, niż do fotografii jakiejś firmy czy instytucji.

Niepisana zasada podpowiada, że aktorzy i modele lepiej prezentują się na zdjęciach, przedstawiających pracę ludzi w różnych zawodach, niż ludzie którzy rzeczywiście te zawody wykonują. Dlatego w reklamach w większości modele są wykorzystywani zamiast prawdziwych specjalistów.

Psychologią fotografii stawia zawsze człowieka, jako centrum zainteresowania,.nawet gdy żadnej ludzkiej postaci nie ma na zdjęciach. Przykładem na to są biuletyny związane z najbardziej znaną szwedzką firmą meblarską. Na ich fotografiach przedstawione są bardzo często całe pomieszczenia z zapalonym światłem, posłanym łóżkiem, książkami na półkach, czy dokumentami rozłożonymi na biurku. Pomimo, że nie znajduje się tam żadna postać ludzka i firma chce zachęcić do zakupu jedynie szafki na książki, pokój wygląda tak, jakby w każdej chwili ktoś, kogo nie widzimy miał do niego przyjść. Żyje własnym życiem, jest używany przez kogoś rzeczywistego, komu przydaje się owa szafka.

Taka fotografia jest dużo trudniejsza do realizacji, ale przynosi bardzo duży efekt. Przykłady można mnożyć, w niemal każdej branży ważne jest, żeby zdjęcie przedstawiało jakiś ruch, zmianę czy gotowość do działania. Posiadając sklep z piłami do drewna, warto zastanowić się nad zrobieniem zdjęcia najważniejszych produktów w naturalnym otoczeniu, gdzie są one użytkowane. Jeżeli takich zdjęć nie dostarczy producent, znaczy to, że traci się ogromne możliwości reklamowe.

Takie przedmioty, jak piła łańcuchowa, czy kosiarka do trawy, należy też przedstawić jako obiekt dokładnie wycięty z tła, w taki sposób,, by klient mógł jak najszybciej dostrzec charakterystyczne cechy produktu. Na zdjęciu czasami widać dużo więcej niż oglądając rzeczywisty przedmiot. To także ogromna przewaga fotografii, szczególnie w takich branżach jak elektronika czy urządzenia mechaniczne. Zdjęć powinno być zawsze jak najwięcej i powinny być one dostępne jak najłatwiej.

Bardzo często sprzedawcy popełniają błąd tłumacząc coś klientowi bez zobrazowania tego za pomocą zdjęcia. Obraz jest dużo łatwiej przyswajalny, przez większość ludzi, niż opis ustny chociażby przedstawiał go największy fachowiec. Dużo prościej jest pokazać coś na zdjęciu, niż opowiadać o tym przez długie minuty.

Ostatnim, istotnym argumentem na rzecz używania fotografii, jako środka reklamowego jest to, że dzięki niej łatwo stworzyć spójny i zrozumiały wizerunek firmy. Najczęstszym modelem tego typu działań jest używanie tej samej modelki bądź modela do prezentowania swoich produktów. Czynią tak banki, ubezpieczalnie czy firmy działające w branży IT. Istnieje dużo więcej skomplikowanych technik stworzenia spójnej i wyrazistej kampanii produktu za pomocą fotografii reklamowej. Mogą być nimi np. specyficzne oświetlenie w fotografii, jakie wykorzystuje się w danej firmie, ciekawe tła lub aranżacja zdjęć i nieskończona ilość innych.

Jeszcze raz przypominam, że najważniejsze w tworzeniu takiej kampanii jest to, by była ona jak najbardziej rozpoznawalna i identyfikowana jedynie z naszą firmą
Trwa ładowanie komentarzy...